Barneballett

Barneballett er forberedelse til balletteningen som fortsetter ved kulturskolen fra 1.klasse. Elevene vil få kjennskap til ballettens verden, men på barnas premisser med innslag av lek og kreativ dans.

Aldersgrense

Fra 4 år (Skoleåret 23-24: barn født i 2018-2019).

Innhold i undervisningen

• grunnleggende teknikk i ballett
Ballett er en grunnleggende treningsform som tilstreber letthet, smidighet og et harmonisk samspill mellom bevegelsene. Teknikken bygger på kroppens holdning og er et viktig grunnlag også for andre typer dans. Ballettrening forbedrer bevegelighet, balanse og styrke.

Utstyr

• rosa ballettdrakt og skjørt
  • rosa ballettstrømpebukse (med føtter)
  • rosa skinnsko (med hel såle)
  • Håret skal være oppsatt
Det er ikke ønskelig at elever møter i "tutuer"/"strutteskjørt", da dette er drakter som er for oppvisning. Funksjonelt ballettutstyr er drakt med omslagsskjørt i chiffon. Vi ønsker at elevene stiller med ballettsko, og ikke turnsko. Rett antrekk og sko er viktig for at lærer skal guide elev til å jobbe rett, men også fordi det er funksjonelt å danse med rett utstyr.

Undervisningssted

• Danseterminalen - Bjergsted