17-12-2022 kl. 16:00

Reisen til julestjernen

• Fartein Valen salen (Stavanger konserthus)
Stavanger kulturskole er representert på SSO sin store familiekonsert, med Juniorkor, Ungdomskor og Juniororkester - i samarbeid med barneorkesteret Barratt Due.

Klipt ut fra internettsiden: Familiekonsert: Reisen til julestjernen - Stavanger Symfoniorkester (sso.no)

Lille prinsesse Gulltopp forsvinner en julaften hun er ute i skogen for å lete etter Julestjernen. Det blir stor sorg og oppstandelse på slottet. Dronningen dør, og kongen forbanner Julestjernen. En dag dukker den snille Sonja opp. Hun ønsker å finne Julestjernen for kongen, for da kan han ønske seg prinsesse Gulltopp tilbake. Den onde greven og heksa gjør alt de kan for å hindre Sonja i å finne stjernen. Hvis kongen dør barnløs, vil nemlig greven arve tronen.
I ord og toner med skuespiller Silje Salomonsen skal vi gi deg den velkjente historien om Sonja, og hennes søken etter Julestjernen.
Vi får også presentert musikalske utdrag fra fjorårets adventkalender på NRK. Kristiania Magiske Tivoli Theater er et storslått juleeventyr om fattiggutten Luca fra Vika, som blir kjent med alt det magiske og forunderlige i Oslos gamle teater i 1909. Stavanger Symfoniorkester spilte inn musikken til adventskalenderen høsten 2021.

«Måtte du få din! For det finnes en julestjerne for alle.
Det gjelder bare at
vi leter på den riktige måten.»
Sverre Brandt (1924)

Reisen til julestjernen
Sverre Brandt, forfatter
Johan Halvorsen, komponist