Skip to main content Skip to footer

Dansekompani UNG

Stavanger kulturskole starter høsten 2022 opp et nytt fordypning/talentutviklingsprogram som heter  "Dansekompani UNG", for spesielt interessert elever, som ønsker å utvikle seg som dansere.

Aldersgrense

Tilbudet er for elever fra 8.klasse med oppstart høsten 2022.

• Improvisasjon- og danseteknikk
  • Samspill og kommunikasjon dansere/musikk
  • Karakter & rolle arbeid
  • Koreografi
  • Solo arbeid
  • Ensemblearbeid
  • Styrke- og tøyetrening
  • Pilates barr/pilates matta
  • Avspenning
Foruten dette jobber kompaniet med forestillinger og visninger (minst to/semester). Kompaniet er basert på strukturert kollektivt lærende. Her utvikler elever refleksjonsevne, er medskapende og jobber i demokratiske prosesser. Hovedvekt på improvisasjon og koreografi, men også annet.

Målsetting

Målet vil være gi elevene ekstra undervisning utover det vi kan tilby i ukedagene med et fokus på improvisasjon og koreografi. Elevene vil få god oppfølging og veiledning slik at elevene kan få utviklet seg best mulig som en medskapende danser i et kompani.

Struktur

Ca. 1 helg pr måned, da lørdag og søndag. (ca. 9 helger i løpet av skoleåret). 4 timer lørdag og 4 timer søndag.

Opptakskrav

Søkere må gjennom en opptaksprøve, og intervju.

Krav til deltakelse

Elevene som tilbys plass og takker ja, må forplikte seg til følgende:
  • Å møte alle kompani-helger
  • Å gå på minimum 2 partier ved Stavanger Kulturskole ordinære kveldsundervisning, av fagene ballett, jazzdans, samtidsdans eller hip-hop
  • Det anbefales å kombinere tilbudet med jazzdans fordypning
  • Det kan søkes permisjon. Permisjonssøknad skal være skriftlig og være levert 1 måned i forkant. Permisjon kan innvilges i tilfeller hvor elev er involvert i andre opptredener med Stavanger Kulturskole eller lignende aktører. Brudd på disse krav kan føre til at en mister plassen
Merk at dette tilbudet erstatter lørdagsskolen.

Undervisningssted

• Danseterminalen - Bjergsted