Slagverk

Slagverk er en stor familie av mange spennende instrumenter - både trommer/trommesett og melodiske instrumenter, som f.eks. xylofon og vibrafon. Som slagverkelev vil du bli kjent med alle sammen!

Aldersgrense

Fra 8 år. Du kan starte å spille i korps fra du går i 3. klasse.

Innhold i undervisningen

• grunnleggende spilleteknikk på flere slagverkinstrumenter
  • notelære/teori
  • rytmisk trening
  • samspill
  • gruppeundervisning
Læreplan for slagverk finner du her (linken åpner ny fane). Aktivitetsplan for skoleåret 2023-2024 finner du her (linken åpner ny fane)

For elever som har spilt litt, har vi samspillstilbudene Slagverkensemble, Steel drum ensemble og Bandskolen. For mer viderekomne elever, har vi Unge talenter Bjergsted og SAUS - Sandnes og Stavanger ungdomsstorband. Klikk på fagene for å lese mer om dem.

Utstyr

Det er en forutsetning at alle som får slagverkundervisning i kulturskolen har et egnet instrument til å øve daglig på. Vi anbefaler at du har hjemme:
  • trommesett med stortromme
  • hihat
  • skarptromme
  • to cymbaler
  • tre tom-toms
Vi anbefaler først og fremst at du har et akustisk trommesett, men dersom det er behov for at du ikke forstyrrer familie eller naboer, er det mange brukbare digitale trommesett til en rimelig pris.

Undervisningssted

Bjergsted, Hundvåg, Hinna (Jåtten skole), Finnøy og Rennesøy